Eerlijke Flex

////Ik zelfstandig? Jazeker!

Ik zelfstandig? Jazeker!

Alex Anneveldt

Interim manager marketing & communicatie

Ik zelfstandig? Jazeker!

Ik zelfstandig? Jazeker! Heerlijk zelfs. Als interim manager werd mij meer dan eens gevraagd of ik niet interesse had in een vaste functie. En hoe mooi het aanbod ook was.... Ik moest er niet aan denken. Waarom? Was het bedrijf niet leuk? Jawel, heel leuk. Collega's niet aardig? Zeker wel, fijne slimme mensen om mee samen te werken. Te weinig uitdaging? Ook niet! Mooie merken, complexe projecten en veel dynamiek.

Waarom ondernemen?

Voor mij was het heel duidelijk. Ik wilde ondernemen om mijn eigen ideeën te verwezenlijken en zo het beste uit mezelf te halen. Vanaf het moment dat ik ondernemer werd, ben ik me gaan richten op waar ik goed in ben en waar ik energie van krijg. Dat leidde ertoe dat ik een succesvolle aanpak heb ontwikkeld waarmee bedrijven slimmer kunnen communiceren met klanten en collega's. Zo haal ik niet alleen het beste uit mezelf maar bied ik opdrachtgevers ook het beste van mezelf. Een win-win situatie dus.

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen meer grip willen hebben op hoe je werk goed kunt organiseren. In de huidige markt zie ik een steeds grotere behoefte aan vrijheid, bij zowel werkgevers als werknemers. Als werkgever zoek je bij elke situatie de beste mensen met de juiste skills om de klus te klaren. En als werknemer wil je werk dat precies past bij wat je op dat moment nodig hebt. Flexibiliteit zie ik als een cruciale factor om die match te kunnen maken.

Overheid

De overheid kan daaraan een positieve bijdrage leveren. Bijvoorbeeld door wet- en regelgeving simpeler en duidelijker te maken. Neem bijvoorbeeld de VAR, die moest op de schop. Maar of het er efficiënter op wordt, is nog maar de vraag. Het is dus belangrijk dat de overheid in de gaten houdt, dat binnen eenduidige wettelijke kaders ruimte blijft voor zzp-ers en opdrachtgevers om eenvoudig met elkaar zaken te doen.

Door de economische crisis van de afgelopen jaren zijn bedrijven meer kostenbewust geworden. Dat zie je bijvoorbeeld terug in ontwikkelingen als duurzaam ondernemen en het nieuwe werken. En zo is het ook met het werk. Ik vind het mooi om te zien dat meer en meer opdrachtgevers actief bezig  zijn om vraag en aanbod slimmer op elkaar af te stemmen en dat ze investeren in de aansturing van een netwerk van zelfstandig professionals. Zodat ze weten waar en bij wie ze moeten aankloppen als men ze nodig heeft. En daar word ik als interimmer natuurlijk heel blij van.


Ik ben Alex Anneveldt. In 2006 heb ik Philosophy Communicatie opgericht. Met mijn bedrijf help ik bedrijven om slimmer te communiceren met klanten en collega's door te veranderen, verbinden en verankeren. Met als resultaat betere relaties met (potentiele) klanten en blije productievere collega's. Of je nou je collega's moet overtuigen om de interne veranderingen te accepteren, of dat je een nieuwe dienst aan klanten probeert te verkopen. Zonder gedeelde nut of noodzaak lukt dat niet. Voor mijn opdrachtgevers combineer ik de beste inzichten, theorieën, tools en ideeen tot een slimme aanpak voor marketing- en communicatietrajecten.

Terug naar het overzicht

Reageer